La o distanta de numai doua zile, pe 1 si, respectiv, pe 3 septembrie, Steven Spielberg va inaugura doua festivaluri europene. Cel mai recent film al sau, "The Terminal" va deschide cea de a 61-a La o distanta de numai doua zile, pe 1 si, respectiv, pe 3 septembrie, Steven Spielberg va inaugura doua festivaluri europene. Cel mai recent film al sau, "The Terminal" va deschide cea de a 61-a editie a Mostrei venetiene, dupa care va calatori impreuna cu autorul, spre Deauville, unde de doua decenii are loc o adevarata sarbatoare a cinematografului american. Francezii se simt onorati de prezenta unuia dintre marii artisti contemporani, ceea ce nu i-a impiedicat sa observe ca productia a carei premiera mondiala va avea loc la Venetia dezvolta un subiect care seamana izbitor cu filmul lui Philippe Lioret din 1993, "Tombes du ciel". Si acolo, si acum, in "The Terminal", un barbat se vede nevoit sa-si intrerupa voiajul, ramanand "prizonier" pe un aeroport, in absenta unui pasaport valabil. Pe un "terminal", la Roissy, in cazul francezului (Jean Rochefort), JFK, in cel al americanului (Tom Hanks), omul isi incropeste, timp de cateva saptamani, un fel de viata. Povestea este inspirata dintr-o intamplare reala, traita de un oarecare Alfred Mehran in 1988 pe aeroportul de la marginea Parisului. Cu trei ani in urma, acesta declara, in ziarul "Liberation", ca Spielberg i-ar fi cumparat drepturile transpunerii pe ecran a experientei sale, dar genericul nu face nici o trimitere la sursa de inspiratie; mai mult decat atat, Andrew Niccol este creditat a fi autorul unui "concept original". Mai mult ca sigur insa, nimeni nu va face chiar un capat de tara din aceste amanunte, iar Festivalul de la Venetia numai de scandaluri, fie ele si mici, nu are nevoie. Adusa pe linia de plutire de Moritz de Hadeln, in 2002, dupa o criza prelungita, preluata acum de Marco Muller, Mostra are altceva de