Foto: Monalise Hihn Autostrada Deva – Orăştie a fost pe punctul de a pierde finanţarea ISPA în valoare de 113 milioane de euro pentru cei 32 de kilometri. Pe 7 iunie, Comisia Europeană a aprobat extinderea termenului de eligibilitate a cheltuielilor până la sfârşitul anului 2012. Potrivit Ministerului Transporturilor, decizia CE se fundamentează pe datele prezentate de partea română, prin care se confirmă că proiectul poate fi finalizat până la 31 decembrie 2012. Contractul pentru execuţia celor 32 de kilometri este de 228,65 milioane de euro, din care finanţarea ISPA asigură 113,7 milioane de euro. Lucrările au fost demarate în aprilie 2011.
Iniţial, autostrada trebuia finalizată în 2010, atât cât permiteau fondurile ISPA. Încă din 2000, CNADNR îşi propunea ca, prin fonduri PHARE, să demareze lucrări pentru centurile ocolitoare ale mai multor oraşe importante din ţară, printre care: Piteşti, Sibiu, Deva – Orăştie, Sebeş. În zece ani, compania a reuşit să termine două: Piteştiul şi Sibiul. Celelalte două oraşe, Deva şi Orăştie, sufocate de traficul de pe DN 7, unul dintre cele mai circulate drumuri din România, au avut şi ele câte un proiect care a fost predat companiei în 2001. Abia în 2004, CNADNR a reuşit să semneze fişele de aplicaţie pentru varianta ocolitoare Deva – Orăştie la standard de autostradă. În 2005, consultantul trimis de Comisia Europeană arăta că proiectul tehnic conţinea deficienţe majore şi trebuia revizuit. În 2006 era atribuit contractul de revizuire a proiectului tehnic în valoare de aproape 5.000.000 de euro firmei olandeze DHV Consultants/ADO, bani din care compania a plătit în avans 1 milion de euro. În 2007, pe Deva – Orăştie au fost subcontractate unele dintre serviciile de topografie şi forajele tehnice. Ambele proiecte au fost plătite cu suma de 200.000 de euro.
Potrivit raportului intrat în posesia Jurnalul