Contrar trendului mondial de trecere a presei tradiţionale la cea on line, ziarele japoneze, renumite pentru tirajele lor enorme, fac abia primii paşi spre jurnalismul digital, în timp ce trusturile din întreaga lume se concentrează asupra profitului pe care îl pot avea din conţinutul virtual.
În Japonia, presa îşi păstrează încă parfumul tradiţional, cea mai bună dovadă fiind tirajele ziarelor naţionale, care sunt veritabile instituţii de presă ce furnizează informaţii celor aproximativ 128 de milioane de locuitori ai arhipelagului asiatic, reiese dintr-o anchetă realizată de publicaţia economică franceză Les Echos.
Cotidianul conservator Yomiuri Shimbun, care se autodefineşte ca ziarul cu cel mai mare tiraj din lume, scoate aproximativ 10,3 milioane de exemplare pe zi, urmat de Asahi Shimbun, care tipăreşte opt milioane de copii pe zi. Cel mai vechi ziar nipon, Mainichi Shimbun, creat în 1872, are 3,5 milioane de exemplare pe zi doar în ediţia de dimineaţă. „Cu peste 3.000 de angajaţi, dintre care 1.000 de jurnalişti, ziarul nostru are un tiraj stabil. Publicitatea ocupă aproximativ 30% din spaţiul paginilor, ceea ce nu înseamnă un procent exagerat de mare, având în vedere faptul că, la alte ziare, ponderea este de 50%“, a spus Megumi Nishikawa, jurnalist la Mainichi Shimbun.
Conform analizei din Les Echos, principalele ziare japoneze au reuşit să-şi menţină tirajele colosale, chiar şi în vremuri de recesiune, datorită grupurilor economice puternice din care fac parte. Acestea şi-au echilibrat mereu pierderile din presă cu profitul din alte activităţi, precum editarea de cărţi, afaceri imobiliare şi chiar organizarea de evenimente.
În restul lumii, cele mai mari trusturi de presă sunt obligate, practic, să se reinventeze, pentru a face faţă crizei. După ce au luat măsuri de restructurare a angajaţilor şi de reducere a tirajelor, grupurile media