Două federaţii ale constructorilor europeni solicită intervenţia Comisiei Europene deoarece are loc "deteriorarea rapidă şi dramatică" a situaţiei licitaţiilor şi proiectelor din domeniul infrastructurii de transport.
Licitaţiile desfăşurate recent pentru construirea celor nouă tronsoane de autostradă dintre Nădlac şi Sibiu, finanţate din banii UE şi câştigate în principal de regi ai asfaltului şi de câteva firme italiene, i-au adus în pragul revoltei pe constructorii străini.
Două federaţii europene ale constructorilor (European International Contractors – EIC – şi European Construction Industry Federation – FIEC), care au printre membri majoritatea firmelor străine prezente în România, au adresat la începutul acestei luni o scrisoare comisarilor europeni pentru piaţa internă şi pentru dezvoltare regională, Michel Barnier şi, respectiv, Johannes Hahn.
Constructorii afirmă că proiectele finanţate din fondurile UE suferă de „o pregătire insuficientă a proiectelor, proceduri de licitaţie neuzuale şi prost conduse, condiţii contractuale incorecte şi hărţuire a consultanţilor manageri ai proiectelor“. Cele două federaţii spun că evoluţiile se întâlnesc în întreaga Europă Centrală şi de Est, însă au ales să menţioneze doar România în scrisoarea lor deoarece aici lucrările sunt critice.
Licitaţii „originale“
Cele două federaţii solicită CE să intervină pentru a modifica procedura de desemnare a câştigătorilor la licitaţii. La ultimele licitaţii pe Nădlac-Sibiu desemnarea câştigătorilor a avut loc pe baza ofertelor financiare (ce au contat în proporţie de 30%) şi a celor tehnice (70%). Din cauza absenţei criteriilor exacte de apreciere a ofertelor tehnice, câştigătorul a putut fi jonglat cu uşurinţă prin punctarea acestora.
Într-o contestaţie la licitaţie, firma germană Max Boegl a acuzat exact acest lucru. C