Credintele practicate in Africa considera ca toate suferintele, toate bolile, precum si moartea, au in spatele lor pe Cel Rau, la nivelul de cauza-efect. Hinduismul nu cunoaste conceptul Raului personal. Credintele populare recunosc existenta a numerosi demoni care aduc necazurile si boli, dar cauza finala a suferintelor existente in lume, in cazul religiei hinduse, consta in ignoranta, in ?avidja?, care acopera sufletul cu o falsa stralucire spirituala, un suflet care este tinut ca prizonier al lantului infinit al incarnarilor trupesti. Ignoranta este pseudoconstiinta identitatii de sine, care confunda sufletul cu trupul si cu personalitatea legata de el, in opozitie cu natura sa reala, transcendentala. In cadrul orientarilor moniste, ea reprezinta deplina identitate cu Brahma, cu spiritul lumii, in timp ce in orientarile teiste, insemna relatia intima, vesnica cu Dumnezeul-personal. Disparitia ignorantei este rezultatul unui proces indelungat, care cuprinde mai multe vieti, proces care are drept conditie fundamentala purificarea morala deplina.
Invatatura de baza a budismului este ca suferinta este legata de tot ceea ce exista in lume, iar cauza finala a acestei suferinte consta in cramponarea inconstienta de realitatea trecatoare. Cel care, renuntind la propria ignoranta, inconstienta, recunoaste caracterul trecator al lumii, acela poate atinge Nirvana, poate ajunge la disparitia dorintei de a trai, care pune in miscare virtejul renasterilor, reinvierilor, acela devine capabil sa contemple cu seninatate toate intimplarile vietii, asemenea lui Buddha. In cadrul religiei budiste, forma personificata a Raului este cunoscuta sub numele de Mara, ispititorul. Alte nume sub care mai este cunoscut sint: Kama - dorinta sau Namucii - cel ce nu te lasa sa pleci. Mara, inainte de a se fi iluminat, a incercat sa-l ispiteasca, cu placeri si cu puterea, pe Buddh