Expoziţia „Urgent Issues“ (Probleme stringente) este deschisă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană până la 20 aprilie. Guatemaleza Regina José Galindo şi-a cucerit aprecierea internaţională prin implicarea în lumea nedreptăţilor politice şi sociale.
Folosind ca modalităţi de expresie body-art şi video, Regina José Galindo a realizat o serie de performance-uri care au atras atenţia lumii artistice încă din1999. Recunoaşterea internaţională a venit în 2005, odată cu obţinerea Leului de Aur la Bienala de la Veneţia, la categoria „artist sub 30 de ani", pentru video-ul „Himenoplastia", opera sa cea mai contestată şi care a provocat ostilitate la prezentarea ei în Guatemala. Filmul prezintă refacerea chirurgicală a himenului artistei.
Protestele guatemalezei împotriva atrocităţilor săvârşite de puterea politică, a accentuatelor violenţe cu substrat etnic sau de apartenenţă socială se traduc prin supunerea propriului trup aceluiaşi tip de violenţe sau folosirea lui pentru crearea unei metafore. În 2003, ea realizează performence-ul cel mai cunoscut şi acum pe plan internaţional, intitulat „Cine poate şterge urmele?".
Artista a parcurs drumul de la clădirea Congresului din Guatemala până la Palatul Naţional, înmuindu-şi picioarele, din timp în timp, într-un vas alb plin cu sânge omenesc. Era un protest faţă de candidatura la alegerile prezidenţiale a fostului dictator José Efraim Rios Montt. Lucrarea este prezentă în format video şi în expoziţia de la Bucureşti.
Călătorie în infern
Selecţia de lucrări de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană poate fi şocantă prin condensarea de violenţă ce ţâşneşte din fiecare operă în parte. De la „XX", o avalanşă de saci în care sunt legate corpuri omeneşti, aruncaţi în valuri, şi o succesiune de săpături, într-un ritm ameţitor, pentru a îngropa morţi lipsiţi de identitate, la „Jocurile puterii", vizitato