În decembrie 2013, vom afla cum s-au descurcat elevii români în comparaţie cu cei din alte state ale lumii la ultimele teste PISA, care evaluează performanţa la citit, matematică şi ştiinţe. Ultimele cifre din 2009 au plasat România la coada clasamentului şi au indicat un regres în raport cu rezultatele din 2000.
Ultima evaluare PISA, publicată în 2009, a arătat că elevii din România nu stau tocmai bine în ceea ce priveşte competenţele de bază: citit, matematică şi ştiinţe, testate pe copiii de 15 ani din întreaga lume.
Ţara noastră se află pe locul 52 din 64 şi, mai mult, figurează printre statele care au înregistrat rezultate mai slabe în 2009 faţă de 2000, arată o analiză publicată recent de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).
Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă, potrivit rapoartelor PISA in Focus din luna august.
Mai interesant este faptul că analiza comparativă între cele două seturi de evaluări internaţionale (2009 vs. 2000) arată că există ţări care au urcat foarte mult în top, îmbunătăţindu-şi performanţele în special la capitolul citit, prin investiţia susţinută în educaţie.
Exemple de succes
Practic, jumătate din ţările evaluate au avut acest trend: Albania, Brazilia, Chile, Germania, Ungaria, Indonezia, Israel, Korea, Latvia, Liechtenstein, Peru, Polonia şi Portugalia.
În schimb, România este una din ţările care au înregistrat un regres în 2009 faţă de 2000 în ceea ce priveşte cititul şi analfabetismul, fiind depăşită de ţări precum Bulgaria, Brazilia, Chile şi Argentina.
”Statele care au obţinut performanţă şi au avut reforme de succes au câteva trăsături comune: încrederea în potenţialul elevilor lor, voinţă politică puternică şi capacitatea tutur