Lucrările de la tronsoanele de autostradă din Cordiorul IV sunt întârziate. În zona de Vest, singura porțiune pe care lucrările sunt mai avansate este Timișoara-Arad. Nici aici însă proiectul nu este la zi.
În tot acest timp, în birourile Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, se „coc” adevărate scenarii mai mult sau mai puțin legale. După ce s-au dat sute de mii de euro pe terenuri expropriate pentru construirea autostrăzii, legea s-a schimbat, iar valoarea terenurilor s-a diminuat de cel puțin 10 ori. Înainte de asta, valorile au fost însă „umflate” și de 4.000 de ori. Spre exemplu, un proprietar din localitatea timișeană Remetea-Mare a cumpărat în anul 2000, un hectar cu 100 de lei (un milion de lei vechi). La exproprierile pentru autostradă de anul trecut, proprietarul a încasat pe același teren 400.000 de lei.
Reevaluări doar pentru unii
După ce i-a îmbogățit pe unii proprietari din calea autostrăzii, statul a ajuns la concluzia că valoarea despăgubirilor este prea mare și, în decembrie 2010, s-a dat o lege care stabilește că prețurile terenurilor expropriate vor fi acelea din grila notarilor. Noile criterii vor aduce însă mii de procese, pentru că valoarea unui teren, calculată după noua lege, este de 10 ori mai mică decât s-a plătit până acum. Pentru a se stabili cuantumul noilor valori, trebuie făcută însă o reevaluare a terenurilor, iar aici apare șmecheria. Firme sau experți, care au făcut o primă evaluare, și au stabilit spre exemplu un preț de 10 euro pe metru pătrat, vin acum și evaluează terenul la 40-50 de eurocenți metrul pătrat. Legea prevede foarte clar că un teren evaluat la intrarea în vigoare a noii legi nu se mai reevaluează. Cu toate acestea, terenuri evaluate printr-o primă expertiză sunt supuse din nou evaluării. „E vorba doar de terenurile pentru care nu s-au emis ordonanțe între data evaluării