Evolutia buna a sectorului auto din Slovacia face din aceasta tara mica un campion al cresterii economice in randul celor 17 state ale zonei euro, in pofida crizei datoriilor suverane care domina cea mai mare parte a tarilor din uniunea economica si monetara, relateaza AFP.
Chiar daca in Franta grupul PSA Peugeot Citroen a anuntat un plan de reducere a locurilor de munca cu 8.000 de posturi, in Slovacia, din contra, acesta a facut 900 de noi angajari de la inceputul anului 2012.
Aceasta tara de 5,4 milioane de locuitori, membra a zonei euro incepand cu 2009, gazduieste intreprinderi ale unor companii precum Volskwagen (Germania), PSA Peugeot Citroen (Franta) si Kia Motors (Correa de Sud).
Totodata, domeniul auto este principalul motor al sectorului industrial, sector care numara 72.000 de angajati si reprezinta 39% din economia nationala.
Economia slovaca este asteptata sa creasca cu 1,8 procente in acest an, spre deosebire de media zonei euro, pentru care Comisia Europeana prognozeaza o contractie de 0,3%.
In timpul ultimei crizei economice globale, din 2008, Slovacia a simtit puternic scaderea cererii din Europa Occidentala, inregistrand in anul 2009 o reducere a Produsului Intern Brut de 4,9 procente.
Apoi, o schimbare de strategie a fost operata in intreprinderi, care s-au concentrat pe productia de modele mici, ieftine.
"Masinile mai mici si mai ieftine, produse in Slovacia, sunt perfecte in perioada de criza", a subliniat Vladimir Balaz, analist de la Academia slovaca de stiinte.
"Pentru a produce masini mai ieftine si pentru a castiga bani, constructorii de automobile au preferat tari care aveau un cost redus. Slovacia dispune de o mana de lucru relativ ieftina si calificata si o buna pozitie in Europa Centrala pentru a exporta in tarile din Est, unde pietele de automobile