In momentul in care piata imobiliara rezidentiala a Statelor Unite a inceput sa creasca puternic, grupul bancar HSBC a incercat sa profite pariind pe segmentul inferior al pietei ipotecare, pe clientii cu o istorie "mai putin perfecta" in ceea ce priveste indatorarea.
Clientii mai putin solvabili au avut dintotdeauna un grad ridicat de risc atasat, insa banca britanica HSBC a considerat ca este capabila sa tina lucrurile sub control. In 2005 si 2006, HSBC a achizitionat imprumuturi de acest tip in valoare de miliarde de dolari de la alti creditori, atrasa de dobanda ridicata a acestora, scrie The Wall Street Journal.
Acum, "petrecerea" a luat sfarsit pentru HSBC, cat si pentru multi alti bancheri care au dorit sa profite de dezvoltarea sectorului rezidential inregistrata in prima jumatate a acestui deceniu. Cand ratele dobanzii au inceput sa creasca si piata sa se raceasca, HSBC a ajuns la concluzia ca sistemele sale de monitorizare a acestui tip de clienti si de evaluare a riscurilor legate de nerambursarea creditelor contractate de catre acestia nu sunt perfecte.
Multe dintre aceste imprumuturi au ramas nerambursate. Procentul de credite ipotecare cu intarzieri de rambursare mai mari de 60 de zile este in crestere in cazul HSBC. "Am luat niste decizii care nu au fost foarte potrivite," spune Tom Detelich, director HSBC in Statele Unite, cel care conduce eforturile bancii de "curatare" a portofoliului de credite ipotecare.
Cazul HSBC evidentiaza problemele economice aparute la incheierea perioadei de maxima crestere a sectorului rezidential. De cateva luni, bancheri, constructori de locuinte, dezvoltatori de complexe rezidentiale si agenti imobiliari, toti incearca sa se adapteze la un nou peisaj rezidential.
HSBC, pozitionata pe locul trei in lume din punctul de vedere al valorii de piata si una dintre cele mai mari banci cu activitati