Menţinerea categoriei de cinci stele nu este profitabilă din cauza scăderii gradului de ocupare.Marile lanţuri hoteliere de lux, care au avut cel mai mult de pierdut de pe urma crizei, se repoziţionează pentru a nu rămâne fără clienţi. Companiile mari din industria hotelieră renunţă parţial la serviciile speciale oferite clienţilor, declasificând unele dintre unităţi de la cinci la patru stele.
„Menţinerea numărului maxim de stele necesită investiţii imense de capital“, consideră Stephen Bollenbach, fost director general la Hilton.
„Stelele nu au legătură cu profitabilitatea investiţiei“, explică el. Operatorii locaţiilor de lux se străduiesc să atragă clienţii cu tarife de cazare mai mici, pe fondul reducerii bugetelor de vacanţă şi scăderii turismului de business.
Rata de ocupare a hotelurilor de cinci stele a scăzut la nivel mondial, în ultimele 12 luni, la 57%, faţă de 71% în anul precedent - cea mai mare scădere dintre toate tipurile de cazare, conform Smith Travel Research, citată de Bloomberg.
Preţul mediu al unei camere s-a redus la hotelurile de top cu 16% faţă de anul trecut, la 245,13 dolari. Tariful pentru camerele de nivel mediu a scăzut cu doar 13%, la 87,12 dolari.
Serviciile de lux sunt mult prea scumpe
„Clienţii urmăresc să obţină cel mai bun raport calitate-preţ“, spune Jeff Highley, vice-preşedinte la Smith Travel Research.
„Majoritatea hotelurilor de lux au redus drastic tarifele pentru a-şi menţine gradul de ocupare“, adaugă el.
În Statele Unite, ghidurile turistice, precum cele editate de American Automobile Association sau Mobile Travel Guide, clasifică hotelurile după numărul de stele.
„Multe dintre serviciile oferite în exces pot fi eliminate, fără să se diminueze gradul real de confort, dar se obţine un tarif mai e