KABUL În vasta Piaţă Bush, situată adânc în capitala Afganistanului, războiul american este dat spre vânzare. Labirintul format din 500 de magazine interconectate, numit după preşedintele american care a dispus invazia din 2001, este un centru comercial plin până la refuz cu bunuri aduse cu camioanele pentru aprovizionarea trupelor NATO. / Corespondenţă - Amie Ferris-Rotman
Timp de peste un deceniu, mii de vehicule au tranzitat graniţa cu Pakistanul în fiecare lună, aducând mâncare şi provizii, care sunt acum furate, re-etichetate şi expuse spre vânzare în soarele fierbinte: produse de patiserie pre-ambalate (Pop-Tarts), recipiente cu cafea Maxwell House şi sticle cu sirop de arţar, lângă uniforme militare, veste anti-glonţ, ochelari cu vizibilitate nocturnă, dispozitive GPS şi chiar şi mitraliere automate.
Începând cu sfârşitul lui 2011, când forţele NATO şi-au început retragerea de pe frontul din Afganistan, cifra de afaceri din vânzarea de echipamente militare furate a crescut vertiginos, de la circa 20.000 la 30.000 de dolari pe lună, potrivit estimărilor jucătorilor din piaţă. Într-o dimineaţă din martie, Hafizullah Safi îşi inspecta imperiul său de pe piaţa neagră din coliba de fier forjat pe care o numeşte birou.
„Americanii n-or să fie aici pe vecie”, mi-a spus comerciantul. „Dar cât sunt aici, afacerile merg bine”.
Îşi mângâia barba albă, cârlionţată, lungă până la coşul pieptului, în timp ce privea doi comercianţi afgani care ştergeau praful de pe câteva aparate radio militare Falcon II pentru a le arăta unor potenţiali clienţi. Într-o discuţie avută în timp ce beam nişte doze calde de Mountain Dew, Safi a spus că 70% din produsele de pe piaţă provin din camioane şi containere aparţinând forţei militare NATO din Afganistan – International Security Assistance Force (ISAF). Majoritatea sunt de provenineţă americană. „Cu cât se