Cele doua companii aeriene romanesti de linie regulata Tarom si Carpatair au ajuns de la o cota de piata de 42% in 2005, cand abia isi faceau intrarea jucatorii low-cost, la mai putin de 25% anul trecut, potrivit calculelor ZF, care iau in considerare numarul pasagerilor transportati de aceste companii, raportat la numarul total de pasageri pe piata aeriana romaneasca.
Pe de alta parte, cei mai mari doi operatori low-cost, Blue Air, controlat de omul de afaceri Nelu Iordache, si compania aeriana ungara Wizz Air, care au intrat pe piata de profil in 2005-2006, au castigat impreuna 37% din toata piata aeriana de 9 milioane de pasageri, fata de aproape 6% in urma cu cinci ani, cand traficul aerian se ridica la doar 4,4 milioane de pasageri.
Ce a dus la aceasta schimbare impresionanta a cotelor de piata?
"Avem puterea economica de a reactiona rapid. Ne uitam la fluxul de trafic si alegem aeroportul potrivit. Obiectivul acestui "exercitiu" este de a opera zboruri profitabile pe o retea construita in concordanta cu destinatiile unde pasagerii isi doresc sa calatoreasca", a declarat Natasa Kazmer, director de comunicare al companiei low-cost Wizz Air, care opereaza zboruri spre destinatii externe si care spune ca a transportat anul trecut aproape 1,7 milioane de pasageri.
Spre comparatie cu piata aeriana de linie regulata, care a avut in ultimii cinci ani un ritm moderat de crestere, piata low-cost a inregistrat un avant considerabil, ajungand la circa 3,5 milioane de pasageri anul trecut si la o valoare de peste 200 de milioane de euro anul trecut, potrivit estimarilor ZF.
Companiile low-cost Blue Air si Wizz Air au reusit in cinci ani sa egaleze aproape traficul Tarom, mizand in special pe cursele catre Italia si Spania, o nisa importanta de piata formata din romanii care au plecat la munca in strainatate. Strategia ce a dus la o dezvoltare s