Manualul de istorie a secuilor adresat copiilor din clasele a VI-a şi a VII-a, lansat în septembrie 2012, îi învaţă pe copii că românii le-au fost „slugi“, şi că în timpul Primului Război Mondial armata română a devastat şi jefuit magazinele şi casele secuilor.
Potrivit istoricilor, manualul abundă în inexactităţi, toate de natură să alimenteze teoriile şovine care otrăvesc relaţiile româno-maghiare.
„Este plin de inexactităţi şi de falsuri grosolane, cu care nici istoricii unguri serioşi nu pot fi de acord!!!“, arată rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai“, academicianul Ioan Aurel Pop, pentru „Adevărul“.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei se spală pe mâini susţinând că publicaţia nu este un manual, ci un material didactic auxiliar pentru cursul opţional „Istoria secuilor“ şi, ca atare, nu au nicio responsabilitate în ceea ce priveşte conţinutul şi avizarea acestuia.
O analiză a acestui manual ne-a fost oferită de istoricul Marius Diaconescu, lector universitar doctor la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti.
Încă de pe foaia de titlu a cărţii, finanţate integral în România şi după care vor învăţa copiii secuilor din şcolile publice ale statului român, suntem informaţi că acesta este un „manual şi ghid destinat elevilor din clasele a VI-a şi a VII-a din şcolile generale“, elaborat sub patronajul Consiliului Judeţean Harghita.
În prefaţă este reiterat caracterul ştiinţific al lucrării: „Manualul trebuie să aibă baze strict ştiinţifice (să spunem clar: academice)“. Pentru a conferi şi greutatea politică necesară, se subliniază că „acest manual a fost realizat la cererea şi din grija liderilor politici din judeţele Harghita şi Covasna“. În finalul aceleiaşi prefeţe, după un citat celebru din Antichitate („zarurile au fost aruncate“), este menţionat că manualul are un scop anume: „