Situaţia financiară în regres i-a învăţat pe oamenii de afaceri începători cum să fie mai buni. În anul 2009 , aproape 5.000 de firme din Timiş şi-au închis porţile, de aproape 100 de ori mai multe decât în anul 2008.
Radu Grigore este managerul unei firme din Timişoara, care se ocupă cu instalaţii şi comerţ în domeniul electric. Criza economică a fost un şoc pentru afacerea lui. După o perioadă de declin în care totul mergea din ce în ce mai greu, timişoreanul a început să vadă partea plină a paharului.
„Am avut şapte angajaţi, dar a trebuit să renunţ la unii dintre ei şi am rămas cu trei. În timp, am ajuns să avem cifra de afaceri pe care o aveam când lucram cu o echipă de şapte oameni”, a spus managerul. Starea generală de regres economic l-a învăţat pe Radu că o afacere depinde în primul rând de cel care o administrează şi de felul în care acesta gestionează situaţiile dificile.
„Trebuie să ştii să cauţi soluţii. Când o parte merge în jos, alta merge bine şi atunci trebuie să arunci ancora în partea care merge bine, să te concentrezi pe ea”, a spus managerul.
În plus, datorită reducerilor de personal pe care a fost nevoit să le facă, Radu Grigore şi-a dat seama că angajaţii lui trebuie să nu fie presaţi de situaţia financiară a firmei. „E bine ca angajaţii să nu simtă starea de criză, efectele ei să nu se resfrângă asupra lor. Trebuie să ai totul la zi, să menţii motivaţia oamenilor. De aceea, nu am renunţat la prime, nu am schimbat programul şi am plătit salariile la timp”, a spus afaceristul.
Marketing ieftin şi eficient
Un alt lucru important pe care Radu Grigore l-a învăţat ca manager după situaţia dificilă prin care a trecut firma sa a fost faptul că mereu trebuie să ştie ce se întâmplă pe piaţa economică.
„Am văzut că trebuie să te focalizezi pe mediul economic, să vezi ce afaceri noi au apărut, pentru