Piata farmaceutica autohtona a consemnat o revenire usoara a ratei de crestere in cel de-al treilea trimestru, pana la 12,7%, fata de numai 8,4% inregistrate la sfarsitul celui de-al doilea trimestru, respectiv 6,1%, la sfarsitul primului trimestru din 2008.
Unul dintre principalele motoare de crestere a fost piata de retail, care a consemnat o urcare de 16,6%, in timp ce piata de spital a inregistrat un declin de 6,9%. Aceasta diferenta se datoreaza in mare parte trecerii unor programe nationale de sanatate (antidiabetice orale si insuline, medicamante oncologice si post-transplant) din spital in retail.
Astfel, valoarea pietei romanesti de farma se cifra, dupa primele 9 luni ale lui 2008, la 6,79 mld. lei, din care piata de retail (prin farmacii) reprezinta 5,88 mld. lei, in timp ce piata de spital a contribuit cu 914 mil. lei.
Pe segmente, produsele de prescriptie medicala au crescut ceva mai rapid (18,5%) in comparativ cu cele fara prescriptie care au crescut cu doar 9%.
Daca la sfarsitul celui de-al doilea trimestru al lui 2008 nu mai putin de 3 companii (Hoffmann la Roche, Novartis si GSK) ocupau locul 1 din punctual de vedere al cotei de piata, cu o pondere de 6,9%, la sfarsitul celui de-al treilea trimestru Hoffmann la Roche a devansat usor celelalte 2 companii, ajungand la o cota de piata de 7%, calculate in ultimele 12 luni.
Potrivit raportului trimestrial al Cegedim, Sanofi-Aventis a urcat pana pe locul 2 cu o cota de piata de 6,9%, in timp ce GSK si Novartis au ramas in continuare la egalitate, impartind locul 3, cu o cota de piata de 6,8%. Topul primilor 5 jucatori de pe piata locala de farma este incheiat de Servier, cu o cota de piata de 6,1%.
Conform Cegedim, impactul crizei preturilor din octombrie pune un serios semn de intrebare cu privire la performanta pietei farmaceutice in 2008. Desi este greu de apreci