Modelul ștergerii datoriilor la stat ale CFR Marfă va fi preluat și la alte companii de stat, bugetul fi ind astfel privat de miliarde de lei
Prima companie care va prelua modelul CFR Marfă, după cum a spus zilele trecute Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, este Poşta Română, aflată pe lista de privatizări convenită cu Fondul Monetar Internaţional. Şi în cazul Oltchim, administratorii judiciari au vorbit despre aceeaşi soluţie, a ştergerii datoriilor. Asta înseamnă că banii care trebuiau recuperaţi pentru plata pensiilor românilor şi alte cheltuieli vor fi şterşi cu buretele. În total, Executivul a anulat şi va anula la CFR Marfă, Poşta Română şi Oltchim datorii către buget şi alte entităţi publice de 3,5 miliarde de lei. Suma este echivalentul unui sfert din golul bugetului de pensii.
Datorii mari, preţ mic
Exemplul CFR Marfă este cel mai grăitor despre cum „curăţă” autorităţile companiile din propria ogradă. Per total, pierderea bugetului cu CFR Marfă, prin creanţele şterse, a fost de 1,5 miliarde de lei, deci 370 de milioane de euro. În schimb, Grup Feroviar Român, câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă, plăteşte statului 202 milioane de lei, pentru companie, dacă tranzacţia se va încheia. Suma este, din start, aproape jumătate din datoria ştearsă şi va ajunge doar parţial înapoi, la buget.
„Cele 202 milioane de euro merg la Trezorerie şi sunt folosite pentru susţinerea programelor din fonduri UE. Parţial, pot finanţa şi bugetul”, a declarat ex-ministrul Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, pentru EVZ.
CFR, exemplu de evitat
La Poşta Română se pregăteşte anularea sumelor datorate fiscului, iar la Oltchim a creanţelor la AVAS şi Electrica. Dacă privatizările vor decurge ca la CFR Marfă, unde datoriile au fost şterse în pripă, în plină privatizare, sunt toate şansele ca statul să încaseze tot puţin, prin vânzare. Bu