Încercarea preşedintelui american Barack Obama de a obţine un nou mandat este, parţial, un "referendum"privind restructurarea sectorului auto cu ajutorul statului şi, indiferent de victoria sau înfrângerea sa, sprijinul dat de administraţia sa acestui sector este considerat un model pentru Europa.
General Motors şi Chrysler Group au fost sufocate de numărul prea mare de fabrici, pline de muncitori cu contracte de salarii şi beneficii costisitoare, relatează Bloomberg.
În 2008 şi 2009, când producătorii auto au primit 80 de miliarde de dolari de la administraţiile Bush şi Obama, GM şi Chrysler au închis 15 fabrici, au redus capacitatea de producţie cu 33% şi au eliminat 45.000 de locuri de muncă plătite cu ora, în Statele Unite.
Multe comunităţi au suferit de pe urma restructurărilor dureroase, fiind un subiect care a divizat electoratul, dar GM, Chrysler, ca şi Ford şi companiile străine concurente raportează în prezent profituri solide în America de Nord, iar muncitorii revin la lucru.
Acest fapt a generat apeluri pentru o intervenţie guvernamentală şi în sectorul auto european, unde cererea de vehicule noi este pe cale să scadă pentru al cincilea an consecutiv, la cel mai redus nivel după 1995.
"Voinţa şi hotărârea de a crea o Europă unită sunt esenţiale. Am văzut aceeaşi poveste în industria auto din SUA în 2008 şi 2009", a declarat directorul general al Fiat şi Chrysler, Sergio Marchionne, luna trecută la Bruxelles.
Dintre cei mai mari trei producători auto din Europa, numai PSA Peugeot Citroen a anunţat închiderea unei fabrici.
Actualele planuri ale producătorilor auto, pentru închiderea a cinci fabrici, sunt departe de cele circa 17 unităţi de producţie la care ar trebui să se renunţe, potrivit Goldman Sachs.
Producătorii auto se împiedică de capacitatea de producţie nefolosită, în condiţiile în care guvernel