Ediția din acest an a Festivalului de la Cannes a fost una istorică: Premiul Palm d’Or a revenit unui film care descrie poetic o iubire intensă între două tinere, într-o săptămână în care protestele împotriva tratării homosexualilor cu aceleași drepturi civile ca heterosexualii, în Franța, au luat o turnură neașteptată.
A 66-a ediție a Festivalului Internațional deFilm de la Cannes (15-26 mai) s-a încheiat. Profesional vorbind, a fost o ediție care confirmă poziția festivalului de veritabilă olimpiadă a filmului: 5.364 de filme prezentate la diferitele evenimente paralele sau oficiale (cu 900 mai multe decât anul trecut), peste 12.000 de participanți, iar din acest an documentarul a fost cumva genul redescoperit, fiind proiectate aproximativ 850 filme de gen.
Din nou pentru români un motiv de a ne simți în lumea bună a filmului: Cristian Mungiu a fost unul dintre cei nouă jurați ai competiției oficiale al cărei președinte a fost Steven Spielberg. Numai stând să-ți imaginezi discuțiile pornind de la cele 22 de filme din competiția oficială și trebuie să se fi strâns în eter material pentru o istorie recentă a filmlui în două volume, cu viziuni din Vest-Est. Dacă ne gândim că la masa discuțiilor au luat parte alți șapte profesioniști (dintre care îi amintesc aici pe: Nicole Kidman, Ang Lee, Christoph Waltz și Daniel Auteuil), ideile schimbate trebuie să-l fi inspirat și motivat pe Cristian Mungiu, dându-i direcții pentru măcar următorul film.
De asemenea, un scurt metraj, În acvariu (20 min.), regizat de Tudor Cristian Jurgiu, a luat o mențiune oferită de Cinéfondation. Este un început în forță pentru tânărul regizor, al cărui film este produs de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“ București (UNATC) și deci poate fi privit ca un produs al excelentului proces academic care se desfășoară aic