O analiză a Institutului pentru Politici Publice (IPP) asupra reorganizării sistemului sanitar românesc arată că „Ministerul Sănătăţii se auto-mutilează, delegând cele mai importante atribuţii noilor structuri din subordine”: Agenţia Naţională de Programe de Sănătate (ANPS) şi Agenţia Naţională de Achiziţii şi Investiţii în Sănătate (ANAIS).
De asemenea, susţin specialiştii IPP, reorganizarea Ministerului Sănătăţii (MS) sugerează, de fapt, „o centralizare a puterii la nivelul instituţiei şi mai puţin o preocupare înspre creşterea calităţii actului medical prin măsuri de ordin instituţional”.
„Practic, proiectul de reorganizare a Ministerului Sănătăţii avansează deja o schemă instituţională cu opt regiuni, în condiţiile în care nu se cunosc oficial, la acest moment, detaliile reorganizării teritorial - administrative la nivel local”, notează Institutul pentru Politici Publice (IPP).
În subordinea MS vor funcţiona opt autorităţi regionale de sănătate publică, opt servicii regionale de ambulanţă, Agenţia Naţională de Infrastructură Sanitară, Dispozitive Medicale şi Achiziţii Centralizate şi Agenţia Naţională de Programe de Sănătate.
Evaluarea programelor de sănătate, o necesitate
Aceasta din urmă va evalua impactul programelor de sănătate, o „iniţiativă lăudabilă”, după cum se arată în analiza efectuată de IPP. „Este o abordare strategică nepracticată până în prezent”, adaugă specialiştii.
Aceştia susţin că actualul Minister nu mai oferă nicio evaluare asupra performanţei în implementarea programelor, efectele fiind în anumite cazuri dezastruoase. Un exemplu în acest sens este Programul Naţional pentru Sănătatea Femeii şi Copilului, căruia în perioada 2010 – 2011 i-au fost alocaţi 500.000 de euro pentru achiziţia naţională de mijloace contraceptive cu care se preveneau sarcinile nedorite.
„IPP