Concurenta reprezinta pentru lumea industriala - cum spunea John Stuart Mill - ceea ce reprezinta soarele pentru lumea fizica. Ei bine, astazi, in conditiile globalizarii si ale noii economii, acest "soare economic" a explodat, imbracind forme de hiperconcurenta la nivel planetar. Motto: "Mai repede, mai mic, mai ieftin" (deviza a N.A.S.A.) Avem de-a face cu o tema in egala masura interesanta si solicitanta, pe care profesorul Cezar Vasilescu o abordeaza, in lucrarea "Concurenta in conditiile globalizarii", de pe pozitii mature, consolidate prin lecturi ample si actuale, dar si prin citeva contributii originale. Concurenta reprezinta pentru lumea industriala - cum spunea John Stuart Mill - ceea ce reprezinta soarele pentru lumea fizica. Ei bine, astazi, in conditiile globalizarii si ale noii economii, acest "soare economic" a explodat, imbracind forme de hiperconcurenta la nivel planetar.
Autorul pare constient de amploarea si intensitatea fenomenului si il analizeaza intr-o lucrare cu reale virtuti stiintifice, cu o structura stufoasa, poate prea stufoasa (domnia sa poate ramine in istorie ca adept al ceea ce s-ar putea numi de catre viitorii analisti ai postmodernitatii drept "stufaris stiintific"), cu o bibliografie bine garnisita si cu un cert caracter personal, uneori prea personal. Termenul de competitie venind de la latinescul cum putere, ce inseamna "a cauta impreuna", sa cercetam impreuna, asadar, ce se intimpla cu adevarat sub soarele competitiei, evidentiind meritele si neajunsurile ce noua ni se par a fi cuprinse in prezenta lucrare.
Autorul acrediteaza, cu just temei, trei caracteristici noi ale concurentei in era globalizarii: intensificarea, diversificarea si preluarea de noi functii, in contextul noilor tehnologii, al liberei circulatii a informatiilor, capitalurilor, marfurilor si persoanelor, ceea ce duce, cum spuneam, la fenomene integrat