Cu sase ani inainte de caderea Uniunii Sovietice, matematicianul moscovit Alexei Pajitnov crea jocul video Tetris, al carui succes nu se dezminte nici 25 de ani mai tarziu, informeaza France Presse. "Eram facinat de puzzle-uri si de enigme. Era vorba mai mult de o distractie aparuta in raport cu munca mea", a declarat Pajitnov, care lucra intr-un laborator de stat specializat in inteligenta artificiala si recunoastere vocala. Pentru cercetator, care nu avea decat 29 ani atunci cand a inventat jocul, ideea Tetris-ului i-a venit de la un puzzle realizat din cinci piese care putea fi reformat in mii de moduri diferite. Provocarea consta in asamblarea lor sub forma unei cutii, a povestit inventatorul, prezent la salonul de jocuri video E3, care se deruleaza la Los Angeles.
Jocul Tetris presupune imbinarea unor blocuri de forme diverse care cad din partea superioara a ecranului, pentru a forma linii perfecte. Simplu initial si dificil mai apoi, jocul face apel la sensul coordonarii, la capacitatea de anticipare si la cea de a lua decizii imediate. Abia in 1989 jocul a trecut oficial dincolo de Cortina de Fier, fiind editat de gigantul nipon Nintendo, dupa cum isi aminteste directorului dezvoltatorului "Blue Planet Software", Henk Rogers, care vazuse jocul lui Pajitnov la un salon de specialitate, cu un an inainte. "Sarcina mea era sa descopar jocuri noi, insa intotdeauna ma intorceam la Tetris", a spus Rogers.
La inceputul lui 1989, Henk Rogers si un responsabil al Nintendo America, Minoru Arakawa, au mers la Moscova pentru a achizitiona drepturile asupra jocului astfel incat sa il poata adapta pentru consolele portabile de tipGame Boy. La momentul respectiv, pentru sa sistemul sovietic se afla inca la putere, cei doi au fost nevoiti sa negocieze cu reprezentantii guvernului. "La momentul respectiv, Rusia era destul inapoiata tehnic", isi aminteste Araka