România nu este singura ţară care se confruntă cu problema subcalificării absolvenţilor şi care nu reușește să-i pregătească pe tineri să facă faţă primului lor job. Ministrul Educaţiei din Germania, Annette Schavan, a prezentat un program de consiliere vocaţională a elevilor, în valoare de 755 de milioane de euro.
Aceeaşi problemă o au şi sistemele de învăţământ din Franţa şi Marea Britanie, unde autorităţile sunt îngrijorate că tinerii sunt tot mai nepregătiţi pentru a obţine şi, apoi, pentru a face faţă unui job.
Aşa s-a ajuns să se discute despre o reformare a învăţământului preuniversitar, astfel încât anii de liceu să fie centraţi pe dezvoltarea abilităţilor necesare unei viitoare meserii şi să ţină cont de evoluţia pieţei forţei de muncă.
Patronii din întreaga Europă acuză sistemul de educaţie pentru calitatea profesională dezastruoasă a tinerilor absolvenţi. De aici şi importanţa internshipurilor, care au ajuns singura soluţie pentru ca un angajator să-şi dea seama dacă un tânăr are şansa de a deveni un viitor salariat.
3.000 de consilieri
Problema este deosebit de alarmantă, în contextul în care Europa se confruntă cu o accentuată îmbătrânire a populaţiei, iar o slabă calitate a forţei de muncă tinere ar putea transforma criza demografică într-o criză socială.
În Germania, guvernanţii au decis investirea a 755 de milioane de euro pentru ca toţi elevii să aibă acces la îndrumare vocaţională, începând cu clasa a şaptea şi până la terminarea şcolii. Printre altele, elevii vor fi puşi în legătură cu firme de consiliere profesională, care să identifice şi să dezvolte abilităţile adolescenţilor, apoi să le explice opţiunile pe care le au după încheierea studiilor.
În total, vor fi folosiţi peste 3.000 de astfel de consilieri, din care două treimi vor fi angajaţi cu normă întreagă, iar restul vor fi voluntari.
Cu