Ordinul Arhitecților din România, alături de Fundația Cărturești, trag un semnal de alarmă asupra urbanizării de prost gust a Capitalei. Atât specialiștii, cât și cei care iubesc orașul în care locuiesc, își propun resuscitarea arhitecturală a ceea ce a ajuns să fie un amestec nefericit.
Weekend-ul trecut, Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România au organizat la Bucureşti, pe Strada Arthur Verona, a şaptea ediţie Street Delivery, un eveniment de urbanism, arhitectură şi arte, care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate.
Victimă a dezvoltării, în detrimentul confortului şi al calităţii vieţii, Bucureştiul a fost declarat cea mai poluată capitală europeană şi este un oraş din ce în ce mai puţin iubit de către pietoni, biciclişti şi toţi participanţii la trafic. În acelaşi timp, peisajul urban s-a deteriorat şi s-a înstrăinat de cetăţeni, devenind rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale şi al intervenţiei dezvoltatorilor imobiliari.
Cetățenii, puși la tăcere
Comunitatea locală nu are niciun cuvânt de spus în modificarea orașului în care milioane de oameni își duc traiul zilnic. Nu există un dialog real cu autoritățile şi nu este permisă implicarea entităţilor care pot negocia armonizarea ambientală. Cetățenii de rând nu au dreptul de a influenţa calitatea spaţiului public. În foarte multe zone, cu precădere în centrul oraşului, lipseşte coerenţa unor trasee pietonale, iar oamenii sunt privaţi de bucuria simplă a contemplării şi a plimbării.
Promenada, un alt gen de relație cu orașul
Proiectul Street Delivery a apărut ca o formă de rezistenţă. „Street Delivery a început prin mici exerciţii legate de detalii, de parcelare, clădire, marginea străzii, gard, resturi de pavaje şi grădini, pentru ca, după aceea, prin întâlniri succesive, să ajungem la concluzia