Victor Ponta a anuntat planuri mari: modificarea fiscalitatii, adica trecerea la un sistem regresiv de impozitare.
Se discuta intens despre anularea taxei de claw-back, la mai putin de un an de la intrarea in vigoare. In Parlament exista un Cod al Educatiei care face praf legea intrata in vigoare de un an si jumatate, cod initiat de Ecaterina Andronescu si care are toate sansele sa primeasca votul noii majoritati. Sistemul electoral se schimba dupa un singur ciclu electoral.
Nu spun ca toate aceste schimbari sunt neaparat rele. De exemplu, actualul sistem electoral este o prostie infinita care dezvantajeaza pe mai toata lumea. Asadar, schimbarea lui e necesara. Dar cat de fundamantata este modificarea, cat de bine cumpanita si, in consecinta, cat va rezista ea?
Cum forma propusa de USL are singura menire sa o avantajeze in toamna, este mai mult decat probabil ca sistemul se va schimba din nou cand Puterea, actuala sau o alta, va socoti ca este avantajata de votul proportional, sau tot vot majoritar, dar in doua tururi de scrutin, sau de un sistem mixt.
Problema nu e asadar schimbarea in sine, reformista, ca in cazul legii electorale, sau antireformista, cum este in cazul Legii Educatiei. Problema este frecventa acestor schimbari. Rapiditatea cu care ele se succed pe criterii strict oportuniste face societatea romaneasca absolut imprevizbila si, de aceea, periculoasa si obositoare, precum un sport extrem.
Exista tari care au vot majoritar intr-un tur, cum e Marea Britanie, altele care au vot majoritar in doua tururui, cum e Franta, sau sistem mixt cum e Germania. Fiecare cu avantajele sau dezvantajele lui. Dar sistemul este asumat si stabil, indiferent de interesul de moment al Puterii.
Sistemul intra in traditie, oamenii se obisnuiesc cu el, ii invata mecanismele, efectele, chiar si pe cele perve