Mai multe organizaţii patronale din domeniul bijuteriilor acuză Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor că sprijină traficanţii de aur falsificat, prin certificarea bijuteriilor umplute cu zinc şi cupru ca fiind din aur, dar şi că vrea să introducă monopol de stat în domeniu.
Confederaţia Naţională a Operatorilor de Metale şi Pietre Preţioase - Diamond Gold, Federaţia Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase - Diamond Gold şi Patronatul Bijutierilor din România solicită neaprobarea unui proiect de act normativ pentru modificarea OUG 190/2000 privind regimul metalelor preţioase în România, care se află deja în Camera Deputaţilor.
Avocatul bijutierilor, Otilia Sava, a declarat, într-o conferinţă de presă, că potrivit actului normativ în vigoare, marcarea bijuteriilor se face de către operatori sau de către ANPC pentru certificare.
Ambele mărci au aceeaşi greutate, marca operatorilor se numeşte marcă de responsabilitate, iar cea pe care o pune ANPC este marcă de certificare. Problema este că nu este aceeaşi greutate în volumul celor care aplică această marcă, a precizat Otilia Sava.
"Din cei 7.000 de operatori cât sunt pe piaţă, 700 sunt cei care marchează cu marca de responsabilitate, restul de 90 la sută marchează ANPC cu marca de certificare. Dacă ANPC marchează 90 la sută din piaţă înseamnă că automat este responsabil de toată piaţa de care se plânge în prezent. De fapt, ANPC-ul este singurul responsabil de piaţa subterană care există şi care marchează 90 la sută. Păi dacă marchezi 90 la sută înseamnă că 90 la sută este problema ta", a mai spus Sava.
Ea a mai spus că deşi Curtea de Apel a obligat ANPC să-şi respecte dreptul de a organiza concursul anual prin care operatorii pot să-şi aplice marca de responsabilitate, acest lucru nu s-a mai respectat din 2007.
"Să nu credeţi că acest examen nu s-a mai or