Secretul succesului
Fiecare nouă apariţie a revistei APOSTROF reprezintă un nou episod din viaţa culturală a ţării. Acolo, în Clujul atât de îndepărtat de Bucureşti, Marta Petreu s-a instalat decis, încă de acum cincisprezece ani, când a înfiinţat revista, în mijlocul evenimentelor literaturii române, ceea ce înseamnă în mijlocul curentelor de idei, al polemicilor, al lansării sau relansării unor opere literare semnificative. Uneori, dintr-un exces de entuziasm şi de frondă, a exagerat (aşa cum s-a întâmplat atunci când l-a propus pe Norman Manea, un autor de valoare modestă, pentru Premiul Nobel), însă, în general, a dat dovadă de discernământ şi responsabilitate. Secretul succesului său este, probabil, un amestec de seriozitate şi spirit ludic (care nu se prea întâlneşte nici la clujeni, nici la bucureşteni, desigur, din motive diferite).
Cel mai recent număr al revistei (2/ 2005) aduce din nou în atenţia opiniei publice sacrilegiul săvârşit de persoane influente (şi insensibile cultural) din partea locului prin construirea unei prozaice hale de metal în imediata vecinătate a mormântului lui Lucian Blaga. Textul, aparţinând de data aceasta lui Andi Laslău, este patetic şi mai mult decât convingător:
"Peste vechiul cimitir din Lacrăm s-a aşternut zăpada, iar Râpile Roşii au fost şi ele cuprinse de albul imaculat care a acoperit până şi casele din spatele cimitirului. Ca o tristă ironie a sorţii, zăpada - acest simbol al purităţii - nu a reuşit să ascundă monstruozitatea ridicată în urmă cu aproape un an de zile."
Impresionant este şi textul memorialistic semnat de Marta Petreu însăşi:
"Poate din aprilie, poate din mai, când şi alţi copii de pe uliţă începeau să lipăie desculţi pe pământul răcoros şi abia zbicit al cărărilor, ceream şi noi voie mamei să ne descălţăm. Tălpile mele îşi amintesc