S-a născut şi a murit la Bucureşti. Între timp, a fost probabil cel mai călător dintre pictorii de la noi. I-au plăcut Germania şi Parisul pentru şcoală, a lucrat cu Claude Monet pe la începutul secolului trecut. "…A devenit impresionist nu prin educaţie, ci printr-o predispoziţie cu totul naturală, inerentă caracterului şi vizualităţii sale", au observat chiar contemporanii săi la un popas artistic la Ateneul Român.
Din nou Franţa, Algerul, Tunisia, Japonia, Venezuela, Corsica... şi mereu reveniri pe simeza de la Ateneul bucureştean. În 2006, avea vânzări de peste 100.000 de euro pentru 14 lucrări adjudecate. Cu un an înainte, numele său fusese creditat doar cu puţin peste 20.000 de euro. Salt uriaş! Dar şi speculaţii pe măsură. Apoi, un val de lucrări cu semnătura sa, un catalog controversat care a readus pe piaţă răutăţi vechi şi adevăruri dureroase. Artistul nostru a intrat oficial în zodia falsurilor! Oficial chiar, el, pictorul şi desenatorul, călătorul impresionist Samuel Mutzner a deschis răni care însoţesc multe răutăţi din istoria artelor. Falsurile ridică uneori cota unui maestru, redeschid ochii specialiştilor pentru o operă majoră, oarecum ignorată. Anonimii nu sunt niciodată copiaţi, falsificaţi, revendicaţi peste măsura moştenirii lor.
Mutzner a semnat chiar el lucrări ale soţiei sale, Rodica Maniu. Era o afacere de familie, iar semnătura lui se vindea mai bine. Apoi, semnătura lui a fost pusă pe multe alte tablouri care au fost lucrate de artişti cu cotă mai mică. Peste toate rămâne întrebarea evidentă: cum se poate atunci descoperi clar un Mutzner original? Cu mai mari sau mai mici riscuri... colecţionarii trebuie să aleagă pe ce dau banii. La Artmark s-a umpărat recent un desen Mutzner - "Peisaj tunisian", cu 1.100 euro. Dar nu s-a cumpărat o lucrare mai specială - "Scenă algeriană", ulei pe pânză, cu o estimare de 30.000-40.000 de e