Dorina Tiron, director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, explica intr-un interviu acordat Romaniei libere de ce drumurile noastre sunt deszapezite prost si scump. Ultimele utilaje performante au fost achizitionate acum 16 ani, au mai ramas prea putine si nu avem bani de solutii antiinghet moderne care protejeaza drumul pana la -20 grade Celsius.
Utilajele cu care se face deszapezirea sunt invechite, ultimele achizitii de autofreze fiind facute in 1994. "In caz de fenomene speciale, adica viscol, singurele utilaje care se preteaza sunt autofrezele. Din pacate, ultimele au fost achizitionate in 1994, iar numarul lor este foarte mic", spune directorul Dorina Tiron. Potrivit acesteia, firmele de constructii care castiga contractele de deszapezire nu sunt interesate de cumpararea lor, deoarece "amortizarea se face in 20 de ani, poate". Multe dintre autofrezele folosite de constructori la deszapezire sunt, de fapt, cele 40 de autofreze ale CNADNR inchiriate acestor firme, caz intalnit in zona Moldovei, unde majoritatea drumurilor nationale sunt curatate de firma Spedition UMB, detinuta de Dorinel Umbrarescu.
Contracte de deszapezire cu cantec
In mare parte, deszapezirea drumurilor nationale este efectuata pe baza unor contracte foarte avantajoase pentru firme prea putin avantajoase pentru stat. Pe perioada iernii, firmele care castiga licitatiile isi duc utilajele echipate de iarna in parcurile CNADNR. Pentru stationare firmele percep un tarif fix, apoi, in functie de numarul de iesiri pe drumurile nationale si de durata acestora, percep companiei un tarif ridicat. Trucul este ca situatiile iesirilor in traseu sunt umflate cu ore, sefii de districte confirma situatiile, iar firmele incaseaza bani frumosi pe activitati efectuate sau inutile. Tiron nu exclude posibilitatea unor astfel de aranjamente