Un Cod rutier trebuie sa fie preventiv, inainte de a fi aberant de punitiv. De ce au impresia guvernantii ca, aplicand amenzi maxime de 4.000 de euro unor soferi care castiga lunar de zece ori mai putin, vor schimba comportamentul teribilistilor de la volan, carora le lipseste disciplina in trafic si care, probabil, isi vor rezolva amenzile ca si pana acum? In Germania, inainte de a ti se lua carnetul de sofer pentru o luna sau trei, esti intrebat cand te poti dispensa de el in viitoarele sase luni. In societatea mobila a prezentului, masina ti-e ca aerul, fara ea poti pierde usor un serviciu.
Prevederile Noului Cod rutier care se vor pune in aplicare prin Ordonanta de urgenta a Guvernului contin recorduri de amenzi si privari de carnete, care par a nu avea legatura cu realitatea. Chiar daca amenzile si pedepsele se pot aplica progresiv, cuantumul acestora e de speriat si depaseste de departe pe cel aplicat in alte tari, mult mai bogate, din Uniunea Europeana.
Daca soferul a gresit, miile de euro le plateste si familia lui. Daca soferul isi pierde si carnetul pe vreo trei ani, locul lui de munca e foarte probabil pierdut. In Germania poti inlocui pierderea dreptului de a sofa pe o anumita perioada, cu mijloace de transport in comun civilizate si punctuale, ca si cu asa-numitele „asocieri de deplasare“, in care se aduna mai multi care merg in acelasi loc. In Romania, orarul tramvaielor, autobuzelor si trenurilor e respectat doar pe hartie.
In plus, conditiile de deplasare sunt sub orice critica, in general: drumuri proaste, semnalizari rutiere deficitare. Mai exista si „toate chestiile“ la care trebuie sa fi atent, cand esti la volan. Capace de canal nefixate bine sau suprainaltate, de care trebuie sa te feresti. Semafoare care cand merg, cand nu, unele dintre ele pitite dupa crengi sau inaltate asa de tare, incat uitandu-te la ele ti