Teoretic, cresterea TVA este insotita de o urcare a preturilor, asa e. Comerciantii nu inteleg sa isi reduca din marjele de profit si nici producatorii n-ar vrea ca o reducere a consumului sa le afecteze productia, veniturile si pana la urma, businessul. Intermediarii (distribuitorii) vor avea si ei costuri mai mari asa ca vor incerca sa isi maximizeze profiturile prin pret. In teorie asadar, Apocalipsa despre care citeam azi in presa ne va inghiti. Vorba unui reputat economist: Oricum crapam, la ce bun atatea calcule?
S-o luam metodic si cu calm. O crestere a taxei pe consum nu este obligatoriu sa fie transferata in pretul la raft al produselor. Si am sa notez aici cateva idei despre ceea ce ar putea sa faca fiecare veriga din lantul comercial. Ca nu vor face toti simultan, asta e o alta poveste. Producatorii
Tehnici de reducere a preturilor sunt multe. De la inlocuirea ambalajului cu unul mai ieftin (pateurile de ficat de pilda pot fi acoperite cu folie metalica mai ieftina) acolo unde se poate, pana la folosirea unor ingrediente mai ieftine in componenta produselor.
Renegocierea contractelor cu furnizorii trebuie sa fie prioritara in aceste vremuri. De asemenea, reducerea cantitatii cu mai putin de 5% si pastrarea pretului. Ca tot am dat cazul pateului de ficat, in locul cutiei de 300 de grame, se poate trece la cantitatea de 250 de grame la un pret mai mare cu 2% decat pretul actual al cutiei de 250gr., care ar absorvi o parte din cresterea TVA. Laptele de la litru se poate vinde si la pungi de 750 de grame, la un pret calculat astfel incat sa includa majorarea de TVA. Ar fi castigati si producatorii, comerciantii si clientii.Retailerii
Vor trece si ei la renegocieri de contracte, incercand sa isi pastreze marjele de profit. Daca discutam despre un retailer de dimensiunea Carrefour, trebuie stiut ca acesta lucreaza cu marje diferit