În perioade marcate de dificultăţi financiare, unele femei sunt tentate să cheltuiască mai mult pentru a-şi satisface dorinţele, decât în intervalele stabile din punct de vedere economic. Psihologii susţin că recesiunea le determină să cheltuiască mai mulţi bani, în caz contrar ele riscând să sufere tulburări psihice. Potrivit unui studiu realizat de profesorul Karen Pine, de la Universitatea din Hertfordshire, Marea Britanie, dat publicităţii la 21 mai 2009, 79% dintre femei au declarat că, în ciuda dificulăţilor financiare, ar merge la cumpărături de plăcere, activitatea respectivă având darul de a le binedispune.
Concluzia lucrării profesorului Pine este că unele femei utilizează cumpărăturile ca pe un fel de "regulator emoţional", procedeul repectiv constituind o "anestezie" împotriva emoţiilor negative şi supărărilor. Astfel, paradoxal, se pare că grijile financiare le determină pe femei să cheltuiască mai mult.
SHOPPINGUL ADUCE FERICIREA. Dintre cele 700 de femei interogate, 40% au menţionat "depresia" şi 60% "dezamăgirea" drept principale motive pentru a cheltui mai mult la cumpărături. Cele mai multe respondente au mărturisit că, de obicei, cumpărăturile le ameliorează starea generală, inducându-le o senzaţie de bine.
Cercetările au demonstrat că o emoţie puternică, pozitivă sau negativă, le poate face pe femei să treacă mai des pragul magazinelor. Specialiştii sunt de părere că aceste cheltuieli, denumite generic "consum compensator", reprezintă o metodă de reglare a emoţiilor puternice. Controlul emoţiilor reprezintă un factor decisiv pentru sănătatea fizică şi psihică, oamenii folosind, în acest scop, diferite procedee, inclusiv consumul de droguri sau de alcool. Multe dintre femei includ în această categorie şi cumpăraturile.
DEPENDENŢA DE CUMPĂRĂTURI. Potrivit Profesorului Pine, dacă efectuarea cumpărăturilor reprezintă u