Reducerea consumului a accentuat lupta in retailul de fashion si cosmetice, brandurile mari trecand de la analiza mallurilor in deschidere la panda spatiilor cu vizibilitate in centrele comerciale cu trafic asigurat.
Zara, Gap sau Debenhams sunt doar cateva branduri care au intrat in centre comerciale cu renume, in locul jucatorilor mai mici, care fie au inchis din incapacitatea de a-si mai sustine businessul, fie au acceptat spatii mai mici sau cu un nivel al chiriei mai scazut intr-o alta zona a mallului. Si dezvoltatorii se bat pentru atragerea lor, mai ales ca mixul preferat de clienti aduce cele mai mari venituri.
"Facem studii de doua ori pe an in ceea ce priveste preferintele consumatorilor si incercam sa gasim alternative pe ceea ce isi doresc. Multe marci intra intr-un mall dupa ce a expirat contractul chiriasului vechi sau daca jucatorul care are contractul in curs alege un spatiu mai mic in acelasi centru comercial", spune Radu Tanasescu, directorul de operatiuni al Anchor Group, care detine mall-urile Plaza Romania si Bucuresti Mall din Capitala.
In mallurile din Capitala, chiria pentru un spatiu comercial de dimensiuni mici (20-25 de metri patrati) poate ajunge si la 100 de euro/mp, in timp ce locatiile de 1.000 de mp pot fi inchiriate cu 20-25 de euro/mp pe luna.
Spatii "convenabile"
O alta strategie folosita in relocarile de magazine este ofertarea unor spatii "convenabile". Nivelul chiriei intr-un centru comercial se stabileste in functie de mai multe criterii, printre care amplasamentul sau domeniul de activitate al retailerului, iar o alternativa mai ieftina poate fi o metoda care sa prinda in randul jucatorilor mai mici sau cu dificultati financiare. "Daca ai sta cu chirie intr-un apartament cu doua camere, iar proprietarul vine si iti ofera un apartament cu trei camere la acelasi pret, in acelasi bloc, dar la un