FLORIAN BICHIR: "Nu-s alarmist, dar să afli tocmai din capitala Belgiei că jumătate dintre copiii de 15 ani nu pot citi un text şi nici înţelege, nu sună deloc bine".
„În cunoscuta baladă Mioriţa, sunt descrise câteva întâmplări în care sunt implicate doi criminali, o oaie turnătoare, şi un cioban care şochează prin prostia lui. (...) Toma Alimoş era viteaz pentru că cu o mână conducea calul, cu o mână îşi ţinea maţele şi cu o mână se bătea cu Manea. (...) Inima este împărţită în două atricule şi două testicule. (...) Lăpuşneanu s-a ţinut de cuvânt când a zis «De mă voi scula, pre mulţi am să popesc şi eu!». Dovadă că azi cel mai întâlnit nume este Popescu. (...) Zoe şi Tipătescu se iubeau pe la spate. (...) Ion Creangă s-a născut între anii 1887-1889.(...) Împăratul avea o grădină şi în fund un măr. (...) Moromete făcea pârtie pe salcâm ca să se dea cu sania. (...) Eminescu este trist pentru că nu a reuşit să facă nimic în viaţa lui.“ Nu râdeţi, vă rog frumos, că nu-i de râs, e de plâns. Cele de mai sus sunt doar câteva dintre „perlele“ pe care colegii de la ziare.com le-au cules de pe lucrările date la actualul Bacalaureat.
Evident, an de an se face o astfel de sinteză, gen „din puţul gândirii“ sau „de-ale lui Gâgă“
. De data aceasta, situaţia devine dramatică, deoarece Comisia Europenă a dat publicităţii un raport privind progresele înregistrate în domeniile educaţiei şi formării profesionale. Potrivit studiului prezentat de CE, România şi Bulgaria sunt pe ultimul loc, cu un procentaj de 50 la sută din totalul adolescenţilor în vârstă de 15 ani cu performanţe slabe în a citi şi înţelege un text, urmate de Grecia cu 27,7 la sută, Italia 26,4 la sută şi Spania 25,7 la sută. „Este o problemă reală. (...) Capacitatea de a citi este o competenţă-cheie pentru învăţarea continuă“, a declarat comisarul european pentru educaţie, Jan Fige