Marea Britanie s-a confruntat cu două crize în luna august, una pe stradă şi una pe pieţe, însă filosoful francez Jean-Jacques Rousseau a sesizat problema comună a acestor crize în urmă cu 300 de ani atunci când bandele la care se referea nu erau protestatarii sau cei din domeniul comercial, ci oamenii îşi asigurau hrana prin vânătoare, scrie jurnalistul britanic John Kay, într-un articol apărut în Financial Times, citat de Agerpres.
Potrivit lui Rousseau, pentru a vâna un cerb, 'vânătorii' îşi dau seama că trebuie să coopereze. Pe de altă parte, dacă în calea lor va apărea un iepure, fiecare dintre aceştia va încerca să-l prindă şi odată ce l-a prins îi va păsa prea puţin că, prin acţiunea sa, el l-a privat pe celălalt de hrană, explică Rousseau în 'Discurs asupra originii şi fundamentelor inegalităţii dintre oameni'.
Rousseau a fost un critic timpuriu şi incisiv al ideii că un comportament orientat spre urmărirea propriului interes va funcţiona în mod necesar în beneficiul tuturor. Dacă vânătorul dorea să vâneze un cerb, acesta trebuia să stabilească un set de valori comune, şi probabil să le impună printr-un soi de ierarhie. În lipsa unui asemenea efort, la cină ar fi trebuit să se mulţumească cu un iepure ocazional. Este puţin probabil deci ca oamenii care au introdus conceptul de 'mănâncă ceea ce ucizi' în serviciile profesionale moderne să fi citit Rousseau şi cu atât mai puţin persoanele care au furat aparate electrice din vitrinele sparte din Tottenham.
Două teorii economice descriu alocarea veniturilor şi a bogăţiei. Una dintre acestea susţine că oamenii au ceea ce 'culeg', indiferent că este din pădure, pieţe, sau dintr-o vitrină, iar distribuţia veniturilor reflectă distribuţia puterii. Pentru o mare parte din istorie, acest lucru a fost clar adevărat: moşierul a luat ceea ce putea de la cel de pe moşia sa, baronul ce putea de la prop