Forta de munca necalificata, presiuni crescute pe sistemul de protectie sociala, delincventa, exploatarea minorilor, munca “la negru” – iata doar cateva dintre efectele fenomenului de parasire de catre elevi a sistemului educational. In anii de dupa 1989, circa 750.000 de copii romani au parasit scoala inainte de incheierea clasei a opta. Recensamantul din 2002 a descoperit ca circa 70.000 de tineri intre 15 si 25 de ani erau analfabeti. Unii dintre ei nu au calc
Forta de munca necalificata, presiuni crescute pe sistemul de protectie sociala, delincventa, exploatarea minorilor, munca “la negru” – iata doar cateva dintre efectele fenomenului de parasire de catre elevi a sistemului educational.
In anii de dupa 1989, circa 750.000 de copii romani au parasit scoala inainte de incheierea clasei a opta. Recensamantul din 2002 a descoperit ca circa 70.000 de tineri intre 15 si 25 de ani erau analfabeti. Unii dintre ei nu au calcat, de fapt, niciodata intr-o clasa, altii s-au multumit cu doi-trei ani de invatatura, altii au mers ceva mai departe, fara sa obtina insa certificatul de absolvire a cursurilor gimnaziale. Dupa o scurta perioada de scadere la sfarsitul deceniului trecut, rata de abandon scolar a ajuns din nou la cote ingrijoratoare in ultimii ani. Daca se va continua in acest ritm (1,5 spre 2% pe an), jumatate de milion din cele 3,5 milioane de elevi care au fost inscrisi in anul scolar 2005/2006 nu vor reusi sa termine opt clase.
“In opinia mea, deficitul de educatie este cea mai mare problema a Romaniei, mai mare decat coruptia, restructurarea economica sau starea infrastructurii”, crede profesorul universitar Mircea Cosea. El spune ca aceasta criza a educatiei se va vedea, ca impact in economie, peste 10-12 ani si ca, pentru a preintampina efectele negative, sistemu