Picturile în ulei ale lui Nicolae Maniu folosesc tehnici suprarealiste pentru a aduce un omagiu marilor maeştri manierişti şi baroci. Colajul à la Dali este abordat pentru a „mixa“ detalii din Caravaggio, Dürer, Bruegel sau Ruysdael cu constructe extrem de contemporane.
Până la sfârşitul acestei luni, rămâne deschisă la nou-înfiinţata European Art Gallery, situată la câţiva paşi de Piaţa Unirii, în Regina Maria 18, o expoziţie-eveniment: cea a pictorului român Nicolae Maniu, stabilit în străinătate din 1983, care marchează astfel reîntoarcerea în peisajul expoziţional din ţara de origine.
Marea majoritate a celor 30 de tablouri care populează holul de intrare şi cele trei camere destinate expunerii (ca şi Artmark, este vorba de o casă veche, transformată în galerie de artă) sunt datate 2010 şi au fost realizate de artist, începând din ianuarie, special pentru acest spaţiu de prezentare.
Ca urmare, explică Nicolae Maniu, spaţiul fiind destul de restrâns, ele au dimensiuni mult mai mici - cu latura până într-un metru - decât cele care îi plac şi la care este obişnuit să lucreze - pânzele mari, care dau întreaga măsură a talentului acestui artist uluitor.
Fac excepţie „Ambiguitate" (2003) şi „Tentaţia convertirii" (2008), expuse în holul galeriei, precum şi, pe câte un perete de fundal, „Tablou reciclabil", din 1995, şi „Calendar", din 1999, cu totul reprezentative pentru universul artistului. O altă piesă, „Visul plugarului", din 1982, a fost „recuperată" de Radu Boroianu, administratorul noii galerii, de la un colecţionar particular şi se află expusă alături de celelalte.
Obsedat de flamanzi
Toate lucrările expuse de artist sunt uleiuri pe pânză, iar redescoperirea acestei tehnici străvechi este o aventură personală a lui Nicolae Maniu. Lansată de Van Eyck, pictura în ulei a permis câteva secole de capodopere, d