Noua variantă a taxei se va aplica şi autoturismelor înmatriculate înainte de 2007.
Taxa pentru autovehiculele mai vechi, non-euro, Euro 1 şi Euro 2, va scădea comparativ cu varianta actuală, potrivit proiectului de hotărâre pe această temă redactat de Ministerul Mediului. Taxa va ţine cont doar de emisia de carbon, şi nu de cilindreea maşinii, cum se întâmpla până acum. De asemenea, se va plăti o singură dată şi va fi aplicată doar autoturismelor şi vehiculelor cu cel mult opt locuri pentru persoane, a anunţat ministrul Rovana Plumb.
Varianta 2012 a legii privind taxa auto prevedea că, de exemplu, pentru un autoturism diesel vechi de 8 ani, cu o cilindree de 1.400 de centrimetri cubi, se achitau către stat, la înmatriculare, nu mai puţin de 1276 de euro. Pentru un autorism cu un motor de cilindree similară, dar mai vechi de 14 ani şi non-euro se achitau 3.300 de euro, potrivit calculatorului de pe site-ul ANAF. Asta deşi un astfel de vehicul nu mai costa, în multe cazuri, nici 500 de euro.
Una dintre schimbările importante anunţate de Ministerul Mediului se referă la faptul că pentru autoturismele vechi se vor plăti taxe mult mai mici, pentru că de data aceasta nu se va lua în calcul doar norma de poluare, ci şi faptul că aceste maşini vor mai funcţiona puţini ani de acum încolo. Totuşi, se va menţine prevederea potrivit căreia taxa va fi plătită şi de cei care au maşini cu numere româneşti, înmatriculate înainte de 2007, în momentul vânzării. „Intenţia este să aplicăm principiul conform căruia «poluatorul plăteşte», dar şi să încurajăm achiziţia de maşini mai puţin poluante. Acum, pentru maşinile vechi şi foarte vechi este percepută o taxă aberantă, ceea ce creează un blocaj în achiziţionarea de maşini mai puţin poluante", a declarat ministrul Rovana Plumb, citată de Mediafax.
O altă schimbare are în vedere că în noua variantă nu se