Ştim atît de puţin despre preferinţele şi obiceiurile de lectură ale românilor, încît orice sondaj pe această temă mi se pare de netrecut cu vederea. În general, sîntem foarte deficitari cînd e vorba de date şi cifre, care sînt şi foarte rar aduse la zi. De pildă, nu-mi dau seama care este frecvenţa cu care se face Barometrul cultural, cît despre AER sau celelalte asociaţii ale editorilor de la noi nici nu cred că au iniţiat vreodată un studiu despre piaţa de carte.
DE ACELASI AUTOR Ce-a vrut să spună autorul Zădărnicie Femeia de pe tavan SF vs comunism Cel mai proaspăt raport pe această temă – intitulat chiar aşa: „Cît, cum şi ce citesc românii?“ – l-am găsit însă pe www.iVox.ro, site-ul specializat în sondaje online, un raport realizat la sfîrşitul anului trecut şi care a avut drept principal obiectiv „identificarea comportamentelor şi preferinţelor legate de cititul şi achiziţia cărţilor şi a motivaţiilor care stau la baza cititului“. Mai mult decît atît, cercetarea a urmărit să afle şi ce preferă românii între librăriile fizice şi cele online, între materialele tipărite şi cele în format electronic, ce impact au schimbările tehnologice asupra modului în care se citeşte, în ce măsură diferenţele de sex, de vîrstă şi de studii influenţează toate aceste aspecte legate de obiceiurile de lectură şi, nu în ultimul rînd, de ce nu citesc cei care nu citesc. Desfăşurat online, în luna octombrie a anului trecut, pe un eşantion de aproape opt mii de respondenţi, cu toţii utilizatori înregistraţi pe iVox.ro, eşantionul de tip nealeatoriu, non-probabilistic şi pe bază de voluntariat al sondajului reproduce structura socio-demografică a populaţiei utilizatorilor de Internet din România. De altfel, profilul lor poate fi consultat în detaliu pe site.
Dar iată ce s-a aflat.
● Cine citeşte. Mai mult de o treime dintre cei chestionaţi (adică