Bacul care face legătura între Molovata Veche și Molovata Nouă (Dubăsari), două maluri de Nistru, și-a depășit de două ori termenul de exploatare. De-i frig, de plouă, de bate vântul... ambarcațiunea produsă încă în 1970 cedează la cele mai mici capricii ale naturii.
De 21 de ani, podul plutitor adus din orașul Krasnoiarsk, Rusia, transportă de pe o parte pe alta a apei locuitorii de pe celor două maluri ale Nistrului. Face șapte rute pe zi, asta dacă viteza vântului nu depășește 4,5 metri pe secundă, dacă nu scade nivelul apei sau nu îngheață râul. În caz contrar, cei 18 angajați ai Întreprinderii de Stat „Bacul Molovata" sunt nevoiți să dea explicații șoferilor care fac cozi și localnicilor care așteaptă să ajungă la destinație.
„Avem nevoie de o navă mai nouă, dar de unde să o luăm? Una bunișoară poate fi găsită în Olanda sau în Germania. Poate fi veche pentru ei, dar foarte bună pentru noi. O ambarcațiune poate ajunge la câteva milioane de lei", spune mecanicul Nicolae Panfilii, care în decurs de zece ani a aflat toate „mofturile" feribotului învechit. Marea problemă, explică bărbatul, sunt piesele.
„Bacul este foarte vechi și este foarte greu să-i găsim piese de schimb, așa că încercăm să-l menținem în stare bună", afirmă mecanicul.
„Anul construcției, 1970, nu este un factor care determină starea navei. Bacul trece revizia tehnică regulat. Este adevărat, unele piese sunt greu de găsit", recunoaște și Igor Zaharia, șeful Serviciului Transport Naval de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.
„POATE FI EXPLOATAT ANI ÎN ȘIR"
Chiar și foarte veche, ambarcațiunea poate rămâne pe apă încă 30 de ani, dau asigurări oficialii.
„Feribotul este un mijloc de transport care, reparat la timp, poate fi exploatat ani în șir. De exemplu, în Turcia a fost scoasă din exploatare o ambarcațiune care a fost fol