Noile norme ale BNR ar putea spori concurenţa dintre bănci
Calitatea slabă a serviciilor bancare se datorează faptului că cererea de credite este în continuare foarte mare
Obişnuite cu cererea foarte mare de credite, cu avalanşa de clienţi, băncile s-ar putea panica în momentul în care această cerere va începe să scadă. Cei care vor avea de câştigat sunt clienţii. Un ritm mai slab de creditare înseamnă o concurenţă mai mare între bănci, de unde necesitatea schimbării politicii privind relaţia cu clienţii. Momentul acestei schimbări nu poate fi stabilit cu exactitate, însă el, inevitabil, se apropie.
“Nu se va întâmpla instantaneu. Cultura organizaţională nu se schimbă peste noapte. Vor ajunge însă situaţia de a se lupta pentru clienţi, de a micşora comisioanele şi de a îmbunătăţi calitatea serviciilor. Nu vor mai avea creşteri de peste 40% ale profitului”, a declarat pentru Gândul Radu Crăciun, director de investiţii în cadrul Interamerican Pensii.
Valul de optimism privind îmbunătăţirea serviciilor bancare, în relaţia cu clienţii, a fost pornit de decizia Băncii Naţionale a României (BNR) de a schimba regulile jocului de-a creditarea. BNR va anunţa în curând noile reglementări pentru acordarea de credite, reguli care ar putea duce la încetinirea cererii de împrumuturi. Scopul principal al băncii centrale este tocmai aducerea creşterii creditării pe un trend sănătos, care să nu mai pună presiune pe inflaţie. O altă reglementare, despre care s-a vorbit prea puţin, este cea care obligă băncile să le explice clienţilor în detaliu la ce riscuri se expun când împrumută bani de la ele, deci o transparenţă mai mare.
Părerea românilor despre bănci este cunoscută. Cele peste 1.000 de plângeri făcute la OPC anul acesta din cauza băncilor sunt o dovadă elocventă a faptului că relaţia cu băncile nu este printre cele mai fericite.
Problemele sem