Consiliul Concurentei a finalizat investigatia de cunoastere a pietei pieselor de schimb pentru automobile, care in 2010 a totalizat 5,9 miliarde lei, iar analiza arata ca exista situatii de monopol al constructorilor auto pe piata pieselor de schimb de origine vizibile (caroserie, unitati iluminare, geamuri auto), pentru care exista protectie juridica acordata in baza legii privind protectia modelelor si desenelor. Practic fiecare producator auto devine unicul furnizor de piese de schimb, concurenta fiind "complet exclusa". Autoritatea propune astfel modificarea legislatiei, prin introducerea 'clauzei de reparatii', care consta in faptul ca nu se va mai acorda protectie pentru un desen sau model care constituie o piesa dintr-un produs complex (spre ex., automobilul) utilizata in procesul de reparatie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul initial.
Investigatia CC a fost deschisa in luna februarie 2009, avand ca obiectiv identificarea mecanismelor de functionare a pietei, cu scopul de a descoperi si corecta eventualele disfunctionalitati de natura concurentiala.
In acest scop a fost efectuata o cercetare de piata, la nivel national, in randul companiilor din sector: constructori de automobile, producatori de piese, comercianti de piese, vanzatori de automobile (dealeri auto), unitati de service (reparatori). In plus, au fost chestionate si societati de asigurare. De asemenea, in cadrul investigatiei a fost analizata legislatia specifica sectorului si a fost realizat un sondaj de opinie in randul consumatorilor.
Piata pieselor de schimb a totalizat 5,9 miliarde de lei in 2010
In urma prelucrarii datelor obtinute a rezultat ca piata pieselor de schimb pentru automobile a fost in 2010 de 5,9 miliarde lei, in crestere cu 2% fata de anul precedent, dupa ce in 2009 a suferit o diminuare de 11% comparativ cu anul anterior. Comparativ