Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român, are la dispoziţie două luni pentru a cumpăra pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă. În opinia analistului Lucian Isar, Stoica nu are posibilitatea de a face însă rost de bani, iar licitaţia pentru vânzarea companiei a avut loc doar pentru ca Executivul să bifeze un punct important în acordul cu Fondul Monetar Internaţional (FMI).
"Tranzacţia nu se încheie dacă nu se platesc cei 202 milioane de euro în două luni. Desigur există posibilitatea de renegociere a termenului", scrie pe blogul său analistul lucian Isar.
"GFR, după cum a recunoscut, nu are banii. Probabil acesta este motivul pentru care în momentul descalificării/recalificării s-a schimbat şi tipul de garanţie ceruta. Acest amănunt face şi mai interesant faptul că a avansat un preţ mai mare decât era suficient pentru a câştiga “licitaţia", 202 milioane euro în loc de 180 de milioane de euro (mai ales că s-au scos active de cel puţin 15 milioane de euro din companie în ultimele săptămâni).", remarcă Isar.
Credite greu de accesat
Potrivit acestuia, Gruia Stoica se bazează, în lipsa lichidităţilor, pe credite bancare, "doar că aceste credite cu excepţia celor de la bănci de stat gen Eximbank trebuie sa aibă o justificare, iar aceasta nu poate fi doar finanţare contra fier vechi".
GFR nu a cumpărat CFR Marfă pentru afacerea propriu-zisă sau pentru creşterea cotei de piaţă, pentru că ar fi fost mult mai ieftin să obţină contracte şi cotă de piaţă mult mai ieftin.
Nici teoria potrivit căreia GFR vinde fier vechi din CFR Marfă de 100 milioane de euro în 2 luni nu ţine pentru ca procedura dureaza mai mult si ar prabusi piata cu asemenea volume, remarcă Isar.
Dacă tranzacţia nu se încheie, atunci singura mulţimure ar fi aceea că FMI încheie acordul cu România. GFR ar putea chiar să nu piardă n