Medicamentele fara prescriptie, asa-numitele OTC-uri, vor termina anul 2009 cu o scadere de peste 10% comparativ cu 2008, prima de acest fel care apare in ultimii ani pe fondul reducerii puterii de cumparare.
OTC-urile, o piata de peste 320 mil. euro anual, reprezinta pentru producatorii de medicamente o gura de oxigen pe care autoritatile au lasat-o in conditiile in care restul produselor sunt puternic reglementate de legislatia in vigoare, care plafoneaza nivelul maxim al preturilor.
Astfel, segmentul medicamentelor fara prescriptie este deosebit de atractiv pentru toti jucatorii din industrie, prin prisma adaosurilor pe care le pot aplica si care in unele cazuri pot ajunge si la 50%. Dar daca, pe de o parte, marjele de profit sunt asigurate pe aceste produse, volumele de vanzari sunt acum ceva mai mici fata de anul anterior.
Revenirea pietei este conditionata de situatia economica
Potrivit datelor firmei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, vanzarile au scazut luna de luna de la inceputul anului, tendinta care se va accentua in perioada urmatoare, spun jucatorii din industrie.
"Piata de OTC-uri este sub presiune anul acesta si are o scadere de doua cifre, lucru care se datoreaza tendintei generale de scadere din economie, reducerii pietei de medicamente in ansamblu in conditiile in care pacientii au stocuri de medicamente acasa, dar si faptului ca acestia incearca sa obtina tot mai multe produse compensate", afirma Stephen Stead, CEO al LaborMed, companie care recent a cumparat un portofoliu de 12 branduri de produse fitoterapeutice.
Companiile sunt optimiste in ceea ce priveste reluarea trendului de crestere al acestui segment, in stransa legatura cu relansarea economica, care s-ar putea produce in a doua jumatate a anului viitor. "Probabil ca in prima jumatate a anului 2010 piata de OTC-uri va pastra acelasi niv