Un raport al Curţii de Conturi constată că la întreprinderile din aviaţia civilă primele sunt de patru ori mai mari decât salariile tarifare. În anii 2010-2011, pentru remunerarea angajaţilor companiilor şi instituţiilor de stat din domeniul aviaţiei civile, au fost direcţionate circa 500 de milioane de lei, se arată în raportul Curţii de Conturi.
În medie, pentru plata salariilor către angajații companiilor și instituțiilor de stat din aviația civilă au fost alocați câte 250 de milioane de lei pe an, mai mult decât bugetul anual al Armatei Naţionale.
„Salariul mediu al celor 2.047 de angajaţi din acest domeniu a fost de circa 125.000 de lei pe an, iar în cazul a mai bine de 10% din ei remunearea anuală a depăşit 200.000 de lei", a precizat Violeta Andrieş, controlor superior de stat.
Auditorul a explicat că, de regulă, 70% din leafă sunt diverse sporuri şi premii, iar în unele cazuri raportul dintre salariul tarifar şi adaosuri este de unu la patru.
Violeta Andrieş a spus că entităţile din domeniu n-au gestionat adecvat patrimoniul public aflat în administrare, ceea ce prezintă riscuri de neasigurare a integrităţii acestuia. Astfel, practic toate activele AIR Moldova şi ale Aeroportului Internaţional Chişinău au fost gajate pentru a lua credite.
Culmea, în 2008, Aeroportul Internaţional Chişinău a contractat un împrumut de la BERD, pentru care achită dobânzi de milioane de lei, deşi banii încă nu au fost utilizaţi de întreprindere. Iurie Zidu, directorul interimar al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC), a precizat că entităţile din domeniul aviaţiei civile sunt nevoite să achite salarii mari angajaţilor, în caz contrar aceştia ar pleaca să muncească în alte state.
„Pentru a avea piloţi calificaţi, trebuie să-i remunerăm adecvat. Compania rusească Aeroflot, bunăoară, dă salarii de 15.000 de dolari şi deja zece piloţi mol