Primul lungmetraj al lui Bogdan George Apetri e produsul neorealismului romanesc (filmul pleaca de la o idee a lui Cristian Mungiu), dar aduce in peisaj ceva nou. E pentru prima oara cand un film semnat de un tanar regizor anticipeaza ce s-ar putea intampla cu Romania in cativa ani, prin cei care azi sunt copii. Perspectiva e cumplita.
Dupa ce a studiat mai intai Dreptul (ca Radu Jude), Bogdan George Apetri a plecat la faimoasa (pentru cinematograful independent) Columbia University din New York unde a studiat si Regie, si Imagine de film. Cand Florin Serban s-a hotarat sa-si incerce si el sansa la Columbia, Apetri (pe care nu-l cunostea) a fost cel care i-a dat prin mail primele sfaturi.
Nascut in 1976, Bogdan George Apetri a realizat pana acum mai multe scurtmetraje ("The Arrival of the Train at the Station", "Corny", "Crossing", "A Very Short Trilogy About Loneliness", "Last Day of December") care au participat la festivaluri cunoscute (la unele au fost si premiate), si a produs de asemenea un lungmetraj american recompensat la Sundance pentru regie. Trecerea la regia de lungmetraj era, deci, fireasca.
"Periferic" e un proiect mai vechi al lui Cristian Mungiu si al Ioanei Uricaru. Initial avea si alt regizor. Bogdan George Apetri a preluat scenariul, l-a rescris impreuna si aproape in intregime cu Tudor Voican ("California Dreamin'", "Medalia de onoare"), iar producatorul roman Saga Film a gasit un coproducator austriac, Aichholzer Filmproduktion.
Turnat numai in Romania, filmul e intimist si nu unul de „larga respiratie”, acoperind 24 de ore determinante pentru destinul unei tinere femei, Matilda (interpretata de Ana Ularu). Cand filmul se deschide e dimineata devreme si femeia se pregateste sa-si inceapa permisia de o zi care i s-a dat din penitenciarul unde e inchisa.
Mai multe nu aflam. Toate evenimentel