Expoziţia de icoane bizantine a familiei Toma, deschisă ieri la Galeria „Kron-Art”, reprezintă un binevenit popas spiritual, mai ales acum înainte de Săptămâna Mare şi într-o lume care urmăreşte pervertirea sacralităţii. Pe simezele galeriei se găsesc lucrările lui Condrea Toma, ale Cameliei Toma, renumiţi pictori de biserici, dar şi ale fiului lor, Vlad Condrin Toma (foto), lucrări reunite sub titlul „Tradiţia icoanei bizantine în Braşov”. Expoziţia se constituie, de fapt, şi într-un semn de recunoştinţă adus tatălui lui Condrea Toma, şi el zugrav bisericesc, de la care cei trei artişti au moştenit şi preluat talentul şi harul picturii religioase. Camelia Toma a adus în faţa privitorilor icoane, o parte dintre ele făcând un popas în Galeria „Kron-Art”, în drumul lor spre biserica unde îşi vor găsi locul şi unde vor deveni mijlocitoare, prin sfinţire, a rugăciunilor credincioşilor către Dumnezeu, fiind destinate unei catapetesme. Condrea Toma expune două tablouri în ulei, iar fiul, Vlad, trei lucrări, toate cu semnificaţie religioasă şi caracter sacru. „Expoziţia de faţă este dedicată iconarului, cel care a reuşit să păstreze din credinţa şi fiinţa poporului român, iconarul despre care nu se vorbeşte şi care este şi un sacerdot. El este primul care are parte de chinurile Golgotei în momentul în care se găseşte într-o biserică goală pe care trebuie să o zugrăvească. Vorbim de pictorul adevărat, care îşi ţine mâna legată timp de două luni înainte de a începe lucrul, care are rugăciune continuă şi ţine post. Icoana trebuie realizată în rostul şi menirea ei, pentru că este o cale, o poartă către divinitate şi nu poţi rezona la sacru fără un om care se sfinţeşte pe el şi care ne sfinţeşte şi pe noi prin icoana lui. Un astfel de iconar este şi Condrea Marin Toma, care a zugrăvit 38 de biserici şi în zona Branului se spune că nu există casă în care să nu fi rămas ceva picta