În 2013, companiile feroviare europene vizează în principal îmbunătăţirea profiturilor şi a situaţiei lor financiare, pe fondul schimbărilor majore din sectorul feroviar: complexitatea din ce în ce mai mare a pieţei, în care au apărut jucători noi, cu regulile sunt în schimbare, duce la creşterea semnificativă a gradului de complexitate a proceselor de planificare.
Astfel, operatorii feroviari sunt nevoiţi să recurgă la sisteme de planificare din ce în ce mai flexibile, care să încorporeze în timp real schimbările din piaţă. O provocare specială este reprezentată de schimbările introduse de primul pachet legislativ european pentru liberalizarea sectorului feroviar. Potrivit studiului
"Executive Rail Radar", realizat anul acesta de Roland Berger Strategy Consultants, la care a participat și Româmia, 40% dintre cei intervievaţi se tem că reformele vizate vor conduce de fapt la o suprareglementare a pieţei. În plus, 80% dintre companiile participante au criticat procesele de aprobare îndelungate ale tehnologiilor feroviare. De asemenea, finanţarea operaţiunilor feroviare joacă un rol cheie: 81% dintre respondenţi vor să finanţeze lucrările noi de infrastructură şi achiziţia de trenuri prin resurse proprii – prin îmbunătăţirea eficienţei şi creşterea profiturilor. Pe de altă parte, la nivel municipal, 60% dintre cei intervievaţi sunt în favoarea finanţării prin parteneriate public-private.
La studiu au fost invitate să participe peste 280 de companii feroviare, operatori de infrastructură feroviară şi companii de transport municipal pe șine. Răspunsurile au provenit dintr-o gama largă de ţări: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Franţa, Germania, Elveţia, Italia, Marea Britanie, Olanda, România, Rusia, Slovacia şi Slovenia. Din România şi Europa Centrală şi de Est, au participat atât companii din mediul privat, dar şi public. Principalele companii re