O biată frunză, aleasă pentru identitatea vizuală a turismului românesc, a reuşit să stârnească o furtună în presa noastră angajată într-o nesfârşită campanie politică.
Bine că toată această zarvă a fost stârnită de o frunză cumpărată la bucată de pe shutterstock.com! Am scăpat ieftin. Ce-ar fi fost dacă în locul acestei banalităţi ar fi apărut o frunză de cannabis? Ne-am fi trezit că elementul-cheie al brandului turistic al României ar fi fost turismul de... joint.
Ce public-ţintă am fi avut! Ce plăcere pentru turistul olandez, neamţ sau britanic, să vină în vacanţă la Poiana Braşov sau la Ţăndărei şi să tragă nişte joint-uri până la demenţă (cu legislaţia adoptată în acest sens!) şi să se îmbete mangă în mijlocul străzii! Ce bestială poziţionare a serviciilor noastre de turism! Dar frunza de cannabis în identitatea vizuală ar fi fost predispusă şi pentru extensii de brand: turismul sexual. Ce poziţionare curajoasă, ce plăcere mondială, ce scandal naţional ar fi ieşit!
Bine că ne-am ales cu o frunză cuminte, fără pretenţii de individualizare şi memorabilitate (mofturi de artişti frustraţi!), ce reprezintă ceea ce iubim noi, românii, mai tare: natura! Nu originea frunzei mi se pare importantă (se poate schimba fără probleme), ci viitorul brandului nostru turistic. Important este cum va reuşi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, gestionarul acestei afaceri, să construiască brandul turismului naţional în minţile străinilor! Ministerul are bani: 74 de milioane de euro, fonduri europene, până în 2013.
Dar are nevoie de o echipă de specialişti (aşa-numiţii brand manageri), bine motivaţi, bine plătiţi, care să aibă libertatea în decizii, responsabilităţi bine stabilite şi care să stea cu ochii pe brand ca pe... butelie. Mă tem că ministerul condus de doamna Elena Udrea nu are încă aceşti brand manageri şi mi-e teamă că nici nu va reuşi să