Începutul unui nou an şcolar necesită o serie de pregătiri specifice. O planificare corectă a acestora face mai uşoară munca părinţilor. În ceea ce priveşte cumpărăturile, listele sunt de mare ajutor (rechizite, îmbrăcăminte, încălţăminte). Partea mai grea o reprezintă pregătirea fizică şi psihică a copilului.
Pregătirile sunt diferite în funcţie de copil, de vârstă, de clasă, de cerinţele particulare ale şcolii. Unii copii aşteaptă cu nerăbdare şcoala, alţii nu sunt prea fericiţi la gândul că încep sau reîncep un nou an şcolar.
Rechizitele
Rechizitele şcolare sunt indispensabile, dar achiziţionarea lor reprezintă de multe ori o provocare pentru părinţi. Pentru cei care au primit deja o listă de rechizite rămâne doar plăcerea de a le alege (după preţ, calitate, aspect, dorinţa copilului etc.). Pentru ceilalţi există riscul să achiziţioneze rechizite inutile, insuficiente sau în surplus. Ideea de a te prezenţa la o librărie cu cerinţă “daţi-mi ce trebuie pentru clasa ...”, nu este cea mai inspirată, deoarece fiecare cadru didactic are propriul lui stil, deci nevoia de materiale diferă (mai ales la clasele mici). În lipsa unei discuţii prealabile cu cadrele didactice, părinţii s-ar putea orienta spre acele lucruri care sunt necesare oricum: ghiozdan, penar echipat, câteva caiete şi învelitorile lor (e destul de greu să găseşti învelitoarea potrivită fiecărui caiet). Restul rechizitelor ţin de cerinţele diferite ale fiecărui cadru didactic: unii folosesc la desen bloc mare/mic, alţii caiet de desen, unii folosesc acuarelă, alţii tuburi de guaşe sau tempera, la unele discipline li se cer caiete mari, groase sau cu un anumit tip de liniatură, la altele foi îndosariate etc. Copertele cărţilor trebuie achiziţionate numai după ce se cunoaşte formatul lor.
Înainte de începerea cumpărăturilor se poate face un inventar al rechizitelor existente.